Největším průkopníkem české aviatiky byl bezpochyb Jan Kašpar, nejznámější první český letecký konstruktér a pilot, který se proslavil především svými dálkovými lety. Ten nejzásadnější provedl roku 1911.
Narodil se 20. května 1883 v Pardubicích a jelikož se už od dětství zajímal o techniku, rozhodl studovat strojní inženýrství na České vysoké škole technické v Praze, kterou v roce 1907 zdárně ukončil. Později také absolvoval jeden semestr vyšší automobilové školy v Německu, kde mimo jiné jezdil automobilové závody, brázdil hladiny na motorovém člunu a intenzivně se zde začal zajímat o letectví.
Když se vrátil zpět do Čech, začal pracovat v mladoboleslavské automobilce, tehdy ještě Laurin & Klement. Nezůstal tam však dlouho a vrátil se do rodných Pardubic, kde se s bratrancem Ing. Evženem Čihákem věnoval konstrukci letadel. První úspěšný let provedl 16. dubna 1910 s letadlem Bleriot XI, který zakoupil ve Francii a poté vybavil vlastním motorem. Byl však dlouhý pouhé 2 kilometry.
Koncem roku 1910 už vlastnil letadla tři, dva Blerioty a jednu kopii. V roce 1911 pak vzlétl s nově postaveným letadlem, se kterým plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách. Nejdřív si 30. dubna zkusil orientaci při letu na trati Pardubice – Chrudim a zpět. Tento let trval 24 minut a 23 sekund a pilot se při něm vznesl do výšky 400 metrů. Svůj nejslavnější let uskutečnil 13. května 1911. Vzdálenost 121 km z Pardubic do Velké Chuchle urazil za 92 minut a to ve výšce 800 metrů.
Objevte svět Tuzemáku Objevitele na sociálních sítích. Novinky,
soutěže a užitečné informace.
A nezapomeňte nás označit
#tuzemakobjevitel